WECF International

WECF Deutschland

WECF France

Rio+20 uitkomst betekent achteruitgang voor vrouwen en jongeren

De grootste VN-top lijkt te zijn mislukt. Vrouwen en jongeren blijken wederom de dupe te worden van conservatieve lobby

21.06.2012 | Persbericht WO=MEN, Dance4Life, Rutgerswpf, WECF

De grootste VN-top lijkt te zijn mislukt. Waar progressieve landen en mensenrechtenorganisaties hadden gehoopt op een grotere betrokkenheid en verder strekkende maatregelen op het gebied van reproductieve rechten en gezondheid, is Rio+20 slechts een slap aftreksel gebleken. Vrouwen en jongeren blijken wederom de dupe te worden van conservatieve lobby.

De grootste VN-duurzaamheidstop ooit, met meer dan 100 wereldleiders, is afgelopen. De nieuwe Rio+20 verklaring ligt er. De eerste commentaren liegen er niet om: er wordt zelfs gerept over een zelfmoordnota. Operatie geslaagd, patiŽnt overleden. En tot die slachtoffers behoren vooral vrouwen en jongeren.

Wie zich sterk maakt voor seksuele en reproductieve gezondheid en rechten, kan alleen maar geschokt reageren. De conservatieve alliantie, met o.a. het Vaticaan, heeft al in de aanloop naar de top flink gelobbyd om zoveel mogelijk verwijzingen naar gender, vrouwen, jongeren en seksualiteit weg te halen. Hun vele amendementen zijn succesvol gebleken. Het feit dat eerder goedgekeurde paragrafen over vrouwenrechten geschrapt zijn uit de uiteindelijke versie, stemt in- en in droevig. Zeker als we in oogschouw nemen dat er elke dag 2000 vrouwen en meisjes doodgaan omdat ze geen toegang hebben tot seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR).

Onderzoek van Guttmacher en UNFPA benadrukt belang SRGR
Extra schrijnend is dat net vandaag het rapport van UNFPA in samenwerking met het Guttmacher Instituut is verschenen. Daarin staat zwart op wit dat in de 69 armste landen ter wereld het aantal vrouwen dat niet zwanger wil worden, maar ook niet beschikt over moderne voorbehoedsmiddelen, is toegenomen van 153 naar 162 miljoen. Terwijl de wens naar kleinere gezinnen stijgt, zijn deze vrouwen niet in de positie om zelf te bepalen of en hoeveel kinderen ze al dan niet gaan krijgen. Met alle economische en ecologische gevolgen vandien.

Als we zouden voldoen aan de wereldwijde vraag voor vrijwillige familieplanning zou niet alleen de levensverwachting van kinderen en vrouwen verbeterd worden. Serieus opgevatte empowerment, versterking van de autonomie van vrouwen en jongeren, zou beslist ook resulteren in minder armoede en sterkere landen. Het effect in cijfers?
  • ongewenste zwangerschappen zouden met tweederde afnemen van 80 naar 26 miljoen
  • er zouden 26 miljoen minder abortussen plaatsvinden
  • er zouden 7 miljoen minder miskramen zijn
  • 1,1 miljoen babyís zouden niet hoeven sterven
(Bron: Adding It Up: Costs and Benefits of Contraceptive Services. Estimates for 2012. Guttmacher Institute & UNFPA. http://www.guttmacher.org/pubs/AIU-2012-estimates.pdf)

Strijd nog niet gestreden
Kunnen wereldleiders zoín rapport negeren? Kunnen ze hun ogen sluiten voor zulke cijfers? Of zullen ze alsnog zwichten voor wat iedereen moet zien als gewoon gezond verstand. We geven ons nog niet gewonnen. Vrouwen en jongeren organiseren demonstraties, op Twitter gonst het van de verontwaardigde reacties Ė er gaan geruchten dat de definitieve versie van Rio+20 nog vatbaar zou zijn voor verbeteringen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
In Rio de Janeiro (tijdsverschil -5 uur): Rio+20 Women's Major Group, Sascha Gabizon (Nederlands), Directeur Women in Europe for a Common Future (WECF) sascha.gabizon@wecf.eu  / +49 1728637586

In Nederland: Yvonne Bogaarts, Rutgers/WPF, y.bogaarts@rutgerswpf.nl / 06 1283 1238

Dit persbericht is een initiatief van WO=MEN Dutch Gender Platform en dance4life. WO=MEN Dutch Gender Platform is een hybride netwerk van meer dan 120 ondernemers, individuen, kennisinstellingen en ontwikkelingsorganisaties, waaronder WECF en Rutgers/WPF. Samen strijden we voor gelijke rechten en kansen voor mannen en vrouwen wereldwijd. www.wo-men.nl dance4life geeft jongeren de juiste informatie over seks, hiv en aids en leert hen vaardigheden, zodat zij weten hoe ze zichzelf kunnen beschermen. www.dance4life.nl